Rozprzestrzenianie si─Ö nowego wariantu koronawirusa ÔÇô omikronu ÔÇô i┬ázwi─ůzane z┬átym restrykcje w┬ápodr├│┼╝owaniu, kt├│re w┬áostatnich miesi─ůcach by┼éy wprowadzane przez┬ár├│┼╝ne kraje, os┼éabi┼éy proces odbudowy bran┼╝y lotniczej. W grudniu popyt na mi─Ödzynarodowe loty by┼é o┬á58,4 proc. ni┼╝szy ni┼╝ w┬á2019 roku. Przewo┼║nicy jednak z┬áoptymizmem patrz─ů na prognozy na lato i┬áplanuj─ů kolejne inwestycje we flot─Ö i┬ározbudow─Ö siatki po┼é─ůcze┼ä. Ze wzgl─Ödu na rosn─ůce koszty paliwa i┬áwzrost op┼éat lotniskowych presja na podwy┼╝ki cen bilet├│w jest coraz wi─Öksza, ale nie┬ámusi to jednak oznacza─ç ko┼äca taniego latania.

Pandemia COVID-19 wywo┼éa┼éa najwi─Ökszy w┬áhistorii kryzys w┬ábran┼╝y lotniczej. Jak w┬áubieg┼éorocznym raporcie szacowa┼éa IATA (Mi─Ödzynarodowe Zrzeszenie Przewo┼║nik├│w Powietrznych), w┬álatach 2020ÔÇô2022 straty linii lotniczych mog─ů si─Ögn─ů─ç ┼é─ůcznie 200 mld dol., z┬áczego blisko 140 mld dol. przypada na najgorszy 2020 rok, kiedy przez┬áwiele miesi─Öcy ruch lotniczy by┼é praktycznie wstrzymany. Szacowana strata za ubieg┼éy rok to 52 mld dol., a w┬átym roku ma si─Ö ona zmniejszy─ç do 12 mld. dol. IATA ocenia, ┼╝e popyt na loty w┬á2022 roku wzro┼Ťnie do 61 proc. poziom├│w, kt├│re obserwowali┼Ťmy w┬á2019 roku. Ca┼ékowita liczba obs┼éu┼╝onych pasa┼╝er├│w w┬á2022 roku wzro┼Ťnie z┬á2,3 mld do 3,5 mld, co jest jednak znacznie poni┼╝ej liczby podr├│┼╝nych z┬á2019 roku (4,5 mld).

IATA spodziewa si─Ö odbicia r├│wnie┼╝ na europejskim rynku. Oczekuje si─Ö, ┼╝e lepsza koordynacja mi─Ödzy rz─ůdami spowoduje szersze otwarcie rynk├│w mi─Ödzynarodowych, znacznie wzmocnione przez┬áprzywr├│cenie podr├│┼╝y transatlantyckich dla┬ázaszczepionych podr├│┼╝nych.┬áSzans na o┼╝ywienie IATA dopatruje si─Ö jednak g┼é├│wnie w┬ápodr├│┼╝ach wewn─ůtrzeuropejskich.

ÔÇô┬áZdecydowanie zak┼éadamy wzrost ruchu lotniczego. Nie ukrywamy, ┼╝e tej zimy plany niestety pokrzy┼╝owa┼é nam nowy wariant wirusa, kt├│ry przyhamowa┼é bookingi. Natomiast lato tego roku zapowiada si─Ö bardzo dobrze. Poziom rezerwacji jest dobry i┬á┬ázak┼éadamy, ┼╝e b─Ödziemy mieli absolutnie powr├│t do latania na 100 proc. z┬ápe┼énym wykorzystaniem naszej floty i┬áz wieloma nowymi kierunkami ÔÇô┬áocenia w┬ározmowie z┬áagencj─ů informacyjn─ů Newseria Micha┼é Kaczmarzyk, prezes zarz─ůdu Buzz, polskich linii lotniczych obs┼éuguj─ůcych loty do popularnych kierunk├│w wakacyjnych i┬áloty rozk┼éadowe w┬áramach grupy┬áRyanair Holdings.

Popularny i┬ánajwi─Ökszy w┬áEuropie przewo┼║nik planuje w┬ázwi─ůzku z┬átym kolejne inwestycje. Zgodnie z┬áplanem do 2026 roku Ryanair zamierza przewozi─ç 225 mln pasa┼╝er├│w rocznie, o┬ápo┼éow─Ö wi─Öcej ni┼╝ przed pandemi─ů. W kolejnych dw├│ch latach we flocie pojawi si─Ö 210 nowych boeing├│w, a do ich obs┼éugi b─Ödzie potrzebnych dodatkowych 5 tys. pracownik├│w, g┼é├│wnie pilot├│w i┬ácz┼éonk├│w personelu pok┼éadowego.

ÔÇô┬áNasze plany rozwoju na rok 2022 to wzrost floty mniej wi─Öcej o┬á10 proc. Chcemy przed majem 2022 roku posiada─ç 60 samolot├│w┬áÔÇô┬ázapowiada prezes Buzz.┬áÔÇô┬áTej zimy otworzyli┼Ťmy dodatkow─ů baz─Ö operacyjn─ů w┬áRydze. Na lato nie┬ámamy plan├│w dotycz─ůcych otwierania baz operacyjnych, pewnie to nast─ůpi dopiero kolejnej zimy. Natomiast wzrost floty w┬átym czasie po pandemii z┬á46 samolot├│w, kt├│re mieli┼Ťmy jeszcze w┬á2019 roku, do 60, kt├│rymi b─Ödziemy lata─ç w┬álecie 2022 roku, pokazuje skal─Ö inwestycji, kt├│re zosta┼éy tutaj przez┬áRyanaira poczynione.

Jak podkre┼Ťla IATA, ostatnie dwa lata to tak┼╝e radykalne ci─Öcie koszt├│w przez┬álinie lotnicze. W 2021 roku by┼éy one ni┼╝sze o┬á34 proc. ni┼╝ w┬á2019 roku, a w┬átym roku r├│┼╝nica ma zmale─ç do 15 proc. Do tego wzrostu koszt├│w przyczyni─ů si─Ö nie┬átylko liczniejsze podr├│┼╝e, lecz r├│wnie┼╝ rosn─ůce ceny paliw czy wzrost niekt├│rych op┼éat, m.in. nawigacyjnych. Dotyczy to nie┬átylko Polski. IATA w┬ápa┼║dzierniku 2021 roku obliczy┼éa, ┼╝e na ca┼éym ┼Ťwiecie wzros┼éy one o┬á2,3 mld dol. i┬áprzestrzega┼éa, ┼╝e to mo┼╝e wp┼éyn─ů─ç na tempo odbicia w┬ábran┼╝y.

ÔÇô┬áTo wszystko b─Ödzie si─Ö przek┼éada┼éo na cen─Ö biletu. Natomiast naszym celem jest, aby te bilety sprzedawa─ç jak najtaniej i┬áda─ç mo┼╝liwo┼Ť─ç dost─Öpu jak najszerszej grupie pasa┼╝er├│w┬áÔÇô┬ázapewnia Micha┼é Kaczmarzyk.┬áÔÇô┬áTo nie┬áb─Ödzie koniec taniego latania. Ju┼╝ w┬ázesz┼éym sezonie letnim pokazali┼Ťmy, ┼╝e jeste┼Ťmy co do tego zdeterminowani. W przysz┼éym roku absolutnie b─Ödziemy zdeterminowani, ┼╝eby jak najwi─Öksz─ů flot─ů operowa─ç, obs┼éugiwa─ç jak najwi─Öksze liczby nowych kierunk├│w i┬ázdecydowanie b─Ödziemy liderem, je┼╝eli chodzi nie┬átylko o┬áEurop─Ö ┼Ürodkowo-Wschodni─ů, ale te┼╝ o┬áca┼é─ů Europ─Ö i┬áca┼éy rynek.

Pokaż więcej polecanych artykułów
Poka┼╝ wi─Öcej w Aktualno┼Ťci

Dodaj komentarz

Zobacz tak┼╝e

Francuskie wille na Kowalach gotowe ju┼╝ w wakacje

Z stuletnim d─Öbem w centrum osiedla i francuskim klimatem w tle ÔÇô tak ju┼╝ latem b─Öd─ů mogli…