Im wi臋cej stref czasowych pokonujemy, tym jest to bardziej dotkliwe dla naszego organizmu. Jet lag mo偶e nie藕le da膰 si臋 we znaki i utrudni膰 nam przystosowanie si臋 do panuj膮cych warunk贸w czasowych.

Czym jest jet lag?

Jest to dolegliwo艣膰 wynikaj膮ca ze zmiany stref czasowych podczas d艂ugich podr贸偶y. Najbardziej dotkliwe skutki ma wtedy, gdy przekraczamy 3 strefy czasowe. Najwi臋kszy jet lag odczujemy, gdy polecimy na wsch贸d. Jest to bowiem kierunek, kt贸ry skraca dob臋, a nasz organizm lepiej radzi sobie ze zmian膮, gdy dzie艅 si臋 wyd艂u偶a ni偶 wtedy, gdy si臋 skraca. Najwi臋kszy jet lag mo偶na prze偶y膰 na przyk艂ad podczas podr贸偶y do Azji.

G艂贸wnymi objawami jet lagu s膮:

  • k艂opoty ze snem,
  • trudno艣ci z koncentracj膮,
  • migreny,
  • zaburzenia apetytu,
  • uczucie senno艣ci,
  • og贸lne zm臋czenie.

Wszystkie powy偶sze objawy wynikaj膮 w du偶ej mierze z zaburzonych proces贸w fizjologicznych, kt贸re s膮 zale偶ne od rytmu dnia i nocy.

Jak zmniejszy膰 objawy jet lagu?

Warto przede wszystkim przed tak d艂ug膮 podr贸偶膮 odpowiednio si臋 wyspa膰 i wypocz膮膰. Warto zabra膰 ze sob膮 cieple i wygodne ubrania. Na pewno nie powinni艣my w tak膮 podr贸偶 lecie膰 w japonkach. Na pok艂adzie samolotu bardzo cz臋sto bywa zimno od klimatyzacji. Mo偶emy wi臋c po prostu zmarzn膮膰 w takim obuwiu. Nie nale偶y w trakcie podr贸偶y, a tak偶e przed podr贸偶膮 zbytnio si臋 objada膰. Je偶eli nie jeste艣my g艂odni, warto zrezygnowa膰 z posi艂k贸w, kt贸re podawane s膮 w samolocie. Tu偶 po wej艣ciu do samolotu warto przestawi膰 zegarek ju偶 na now膮 stref臋 czasow膮. Warto r贸wnie偶 jak najwi臋cej spa膰 w trakcie lotu. Warto zabra膰 ze sob膮 stopery oraz mask臋 na oczy. Dzi臋ki nim, b臋dziemy mogli sobie stworzy膰 komfortowe warunki do snu. Je偶eli nie mo偶emy zasn膮膰, nie nale偶y bra膰 艣rodk贸w nasiennych Pocz膮tkowo pomog膮, ale ostatecznie jeszcze bardziej rozreguluj膮 rytm organizmu. Senno艣膰 na pewno spowoduje za to zjedzenie dania z w臋glowodanami. Warto tak偶e podczas lotu pi膰 du偶膮 ilo艣膰 wody. Nale偶y natomiast unika膰 alkoholu i kofeiny.

W miejscu, do kt贸rego dotrzemy warto korzysta膰 przede wszystkim ze 艣wiat艂a dziennego. Dzi臋ki temu, mo偶na b臋dzie odpowiednio zaadaptowa膰 si臋 do nowych warunk贸w. Na pewno dzi臋ki temu, 偶e skorzystamy z powy偶szych rad, mo偶na b臋dzie prze偶y膰 jet lag du偶o lepiej. Nie b臋dzie on a偶 tak bardzo wyczerpuj膮cy dla organizmu. Mo偶na b臋dzie spokojnie wdro偶y膰 si臋 w now膮 stref臋 czasow膮. Podr贸偶 wtedy nie b臋dzie dla nas a偶 tak bardzo m臋cz膮ca i niezno艣na.

Poka偶 wi臋cej polecanych artyku艂贸w
Poka偶 wi臋cej w Porady podr贸偶nicze

Jeden komentarz

  1. tosia

    19 kwietnia 2017 w 14:46

    ja staram si臋 odespa膰 ile si臋 da w samolocie i potem jak si臋 zamelduje kimn膮膰 馃槈

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Zobacz tak偶e

ABC zwyczaj贸w w r贸偶nych krajach

Ka偶dy kraj ma swoje zwyczaje i obyczaje. Wybieraj膮c si臋 w nowe miejsce warto poczyta膰 o lo…